Marketing sieciowy a sprzedaż bezpośrednia.
Jakie są różnice?
Często słyszy się, że MLM to sprzedaż bezpośrednia lub akwizycja, ale czy na pewno tak jest?
Wiele osób nie ma świadomości różnic jakie dzielą branżę marketingu wielopoziomowego od direct selling czyli w skrócie D.S. Dużo osób ma negatywny stosunek do akwizycji, dlatego czasem te nietrafne porównania bywają raniące, ponieważ działanie wielu marketerów (w tym tych profesjonalnych) niewiele łączy z „wciskaniem czy nagabywaniem ludzi”.
Przedstawię Ci więc w skrócie charakterystykę obu branży oraz różnice, które je dzielą.
Sprzedaż bezpośrednia to jedna z najstarszych gałęzi sprzedaży detalicznej. W założeniu polegać ma na dotarciu przez sprzedawcę do klienta w jego domu lub pracy. Wywodzi się z tzw. Akwizycji, a swój negatywny wizerunek zyskała głównie przez nierozważne działania początkujących sprzedawców, oszustów oraz przez zwykłych natrętów.
Marketing wielopoziomowy, inaczej zwany MLM (ang. multi-level marketing) lub marketingiem sieciowym to strategia marketingowa i sposób funkcjonowania firmy oraz jej współpracowników – niezależnych dystrybutorów. Jest to gałąź sprzedaży bezpośredniej, bo dociera się z towarami i usługami bezpośrednio do konsumentów. Jest to forma sprzedaży detalicznej poza tradycyjną siecią sklepową.
Osobiście postrzegam MLM jako przekazywanie sobie wiedzy i informacji najszybszą możliwą drogą- czyli wykorzystując „marketing szeptany”. Jest to najbardziej skuteczny i najtańszy sposób promocji produktów i usług wysokiej jakości, w korzystnych cenach.
Różnice marketingu sieciowego i sprzedaży bezpośredniej:
1. W systemie MLM dominująca część dochodów uzyskiwana jest z obrotów własnej sieci, a nie z prowizji od sprzedaży bezpośredniej. Co oznacza, że możemy nabywać produkty na własny użytek i rekomendować to dalej, bez konieczności sprzedawania co miesiąc dużej ilości produktów osobiście. Najczęściej obrót własny wymagany do wypłacenia prowizji stanowi tyle co miesięczne zamówienie dla rodziny.
2. Powyższa różnica wskazuje też na kolejną czyli na możliwość budowanie dochodu odnawialnego („pasywnego”) w oparciu o branżę MLM. W sprzedaży bezpośredniej najczęściej zarabiamy dopóki czynnie pracujemy czyli sprzedajemy. W marketingu natomiast możemy używać produkty na własny użytek a czerpać zyski z zapoczątkowanej sieci i jeśli rozrośnie się ona do dużych rozmiarów to często możemy pracować dużo mniej a zarabiać więcej lub nawet całkiem zaprzestać pracy a nadal pobierać zyski.
3. W marketingu sieciowym mamy możliwość budowania własnej sieci dystrybucji w oparciu o wybraną firmę MLM, co stanowi główną różnicę między pracą w sprzedaży bezpośredniej oraz główny atut branży. A dlaczego? Ponieważ klienci pozyskani do sklepu są po części naszymi klientami a nie tylko klientami firmy. Najczęściej możemy też z tą siecią klientów zrobić co chcemy czyli np. odsprzedać nasz biznes komuś innemu lub przepisać dzieciom. Będą oni wówczas czerpać dożywotnio zyski ze stworzonej przez nas organizacji.
4. Brak przywiązania do miejsca to kolejna różnica między tymi branżami. W sprzedaży bezpośredniej osoby zmieniając swoje miejsce zamieszkania tracą swoich dotychczasowych klientów i w nowym miejscu muszą od początku wznowić budowę bazy klientów. Tworząc biznes w oparciu o marketing sieciowy możesz wyjechać nawet na drugi koniec świata nie tracąc zysków wypracowanych przez sieć kliencko-dystrybutorską, którą zapoczątkowałeś.
5. Możliwość budowanie sieci bez konieczności spotykania się u klienta w domu czy w pracy to kolejna różnica. W sprzedaży bezpośredniej jak sama nazwa wskazuje najczęściej trzeba spotykać się bezpośrednio z klientami „twarzą w twarz”. Dzisiaj dzięki dobrym systemom do pracy online oraz wielu narzędziom ułatwiającym budowanie biznesu w marketingu sieciowym, możemy pracować zdalnie, ze swojego domu lub dowolnego innego miejsca.
Mam nadzieję, że dostatecznie wyjaśniłam Ci na czym polegają różnice między marketingiem sieciowym a sprzedażą bezpośrednią. Ja osobiście, zważając właśnie na te różnice wybrałam MLM jako źródło swoich dochodów.